essays/artikelen
kindergedichten
taalkruimels
weblog
interviews

Voetballende filosoof - filosoferende voetballer

Terwijl ik dit schrijf, heeft Nederland de eerste horde op weg naar het allerhoogste genomen. Verheffend was het spel nog niet, maar het resultaat vergoedde veel, zo niet alles. Nu u dit leest, zitten we misschien net in de achtste finale en zijn we ontelbaar veel voor-, na- en tussenbeschouwingen verder. Mocht het ook deze keer niet lukken, dan kunnen we altijd nog wereldkampioen praten en schrijven over voetbal worden!

Horendol van het oeverloze gewauwel dat alleen door het geluid van de vuvuzela's wordt overstemd, raken we het zicht op de ware schoonheid van en de echte passie voor het voetbal gemakkelijk kwijt. Gek van voetbal zijn is wat anders dan voetbalgekte. Wat een verademing is het dan ook om juist deze weken het boek te lezen van de filosoof Jan Vorstenbosch waarin hij zijn hartstocht voor ‘de belangrijkste van alle zaken die er niet echt toe doen' met de lezer deelt.

Voetbalgek is in meerdere opzichten een juweeltje van een voetbalboek. Aan de hand (voet!) van zijn eigen herinneringen als talentvol voetballertje dat het tot het eerste schopte van de Tilburgse voetbalvereniging Broekhoven onderzoekt Vorstenbosch met intens schrijfplezier vele facetten van de sport die ondanks alle commerciële uitwassen wereldwijd het meest tot de verbeelding blijft spreken.

Originele filosofische bespiegelingen over de voet, de trap en de ideale bal; over balverliefdheid, de schwalbe, de penalty, de verschillende manieren van juichen na een doelpunt; en over de kopstoot van Zidane - en alles met veel stilistische brille opgeschreven. Zoals hij vroeger als een speelse linksbuiten de toeschouwers met zijn acties langs de lijn moet hebben verrukt, zo weet hij nu, als gepassioneerd playing schrijver, de murw getoeterde lezer weer bij het spel te betrekken. Nee, voetbal is niet alleen oorlog en financieel gewin. Voetbal is een briljante goal van Dennis Bergkamp. En het jongetje dat daarvan droomt.

Jan Vorstenbosch, Voetbalgek, Lemniscaat